۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸

روشهایی برای کنترل وزن پس از ترک سیگار

اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

روشهایی برای کنترل وزن پس از ترک سیگار

هنگامی که سیگار می کشید، ضربان قلب شما بالا می رود و خود را در معرض ۴۰۰۰ نوع مواد شیمیایی در دود سیگار قرار می دهید که درحدود ۴۰ نوع از آن ها باعث سرطان می گردند. مردان سیگاری نسبت به زنان بیشتر دچار سرطان ریه می گردند.

سیگاری ها، بیشتر در معرض بیماری های قلبی، سکته، برونشیت مزمن، آمفیزم و بیماری های ریوی می باشند. همچنین سیگاری ها نه تنها به سلامتی خود ضربه می زنند، بلکه سلامت اطرافیانشان را که سیگاری نیستند نیز به خطر می اندازند.

فواید ترک سیگار
√ در مدت ۱۲ ساعت بعد از آخرین سیگار، بدن شما شروع به التیام اثرات مخرب نیکوتین می کند.
√ قلب و ریه، تخریبات حاصله از نیکوتین را اصلاح می کنند.
√پس از ترک سیگار تنفس راحت تر می شود و سرفه از بین می رود.
√ پس از ترک سیگار خطر بیماری و مرگ و میر در اثر بیماری قلبی، برونشیت، سرطان ریه و انواع دیگر سرطان ها بسیار کم می شود.
√ به تمیزی هوا کمک می کند و موجب کاهش خطر بیماری می شود.
√ در هفته ی اول ترک سیگار ، وزن بدن به دلیل احتباس آب، حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم افزایش می یابد.

افرادی که ترک سیگار را شروع کرده اند، برای این که بعد از غذا سیگار نکشند و در عین حال وزن خود را کنترل کنند، می توانند از روش های زیر استفاده کنند:
– مقدار غذای روزانه خود را از قبل تنظیم کنید.
– بعد از صرف غذا، از جای خود برخیزید.
– بعد از صرف غذا اگر مجبور بودید بر سر سفره بنشینید، ۱ لیوان آب بنوشید.
– بعد از صرف غذا دندان های خود را مسواک بزنید و یا بشویید.

افزایش وزن پس از ترک سیگار
افزایش وزن بعد از ترک سیگار یکی از نگرانی های افراد سیگاری است. حدود ۸۰ درصد از سیگاری ها، بعد از ترک سیگار افزایش وزن می یابند. به طور معمول، زنان در طول ۱ سال بین ۳ تا ۵/۵ کیلوگرم افزایش وزن می یابند. مردان نسبت به زنان، کمتر وزنشان زیاد می شود. غالبا چاقی در زنان سیگاری (مانند چاقی در مردان) از نوع سیبی شکل می باشد. در این زنان چربی های بدن دور کمر جمع می شوند. در حالی که وقتی سیگار را ترک می کنند، چربی جمع شده در کمر، به یک اندازه در تمام بدن پخش می شود.

نیکوتین باعث افزایش سوخت و ساز (متابولیسم) بدن می شود. وقتی سیگار کشیدن را ترک می کنید، متابولیسم بدنتان کم می شود و مطابق مقدار معمولی می گردد. این به معنی این است که کالری کمتری را می سوزانید. همچنین، مزه و طعم غذاها را بهتر احساس می کنید. بعضی از افراد به سمت میان وعده های پُرکالری می روند. همه این ها باعث بیش خواری می شود.

به خاطر سیگار نکشیدن، قند خون فرد پایین می آید و احتیاج به خوردن میان وعده پیدا می کند. سیگاری هایی که عادت به کشیدن سیگار بعد از هر وعده غذایی دارند، به خاطر ترک کردن سیگار، مدت ها در سر سفره می نشینند و غذا می خورند.
سیگار کشیدن باعث سوزاندن ۲۰۰ کالری می شود. اما وقتی شما سیگار را ترک می کنید، این مقدار کالری را نمی توانید بسوزانید، زیرا که متابولیسم بدن کم می شود.

همه افراد به خاطر ترک سیگار چاق نمی شوند. به طور معمول افراد درحدود ۴ تا ۵ کیلو اضافه وزن می یابند. اما این نکته را فراموش نکنید که سیگار کشیدن بسیار خطرناک تر از افزایش وزن بعد از ترک آن می باشد. ولی باید مراقب باشید که وزنتان نیز خیلی زیاد نشود.