۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸
اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸

تغذیه مناسب برای بعد از ترک سیگار

اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

تغذیه مناسب برای بعد از ترک سیگار

ترک سیگار اگر چه ممکن است کاری سخت باشد اما با اراده ای قوی برای رسیدن به زندگی سالم تر قطعا می توان سیگار را برای همیشه کنار گذاشت. بعد از اراده به ترک سیگار، تصمیمات طولانی‌مدت و اثرگذار برای حفظ سلامت باید در برنامه زندگی افراد قرار گیرد.

بدن بلافاصله بعد از ترک سیگار شروع به ترمیم خود می‌کند و معمولا این روند از چند روز تا چند سال طول می‌کشد.

اهمیت قائل شدن برای تغذیه صحیح در این شرایط می‌تواند بدن را در بازیابی سریع‌تر شرایط طبیعی یاری کند. وقتی مواد غذایی سالم بموقع و به میزان کافی به بدن برسد، عوارض کاهش عملکرد بدن کمتر خود را نشان می‌دهد و فرد می‌تواند سریع‌تر سلامت خود را بازیابد.

اگر تصمیم گرفته اید سیگار را ترک کنید، از برخی مواد غذایی که ممکن است وابستگی شدید شما را به دود سیگار کاهش دهد ، استفاده کنید .

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

مصرف سیگار روی میزان جذب ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم، ویتامین C و ویتامین D تاثیرگذار است.

همچنین سیگار کشیدن باعث افزایش گردش خون بدن شده و باعث می‌شود عروق خونی به دلیل افزایش ذخایر چربی، تنگ و در مواقعی مسدود شوند اما قطع مصرف سیگار هم عوارضی روی سطح انرژی و وزن بدن دارد. دو تا سه هفته بعد از ترک سیگار، بدن هنوز به دریافت نکردن نیکوتین عادت نکرده و ممکن است سطح انرژی افراد پایین بیاید.

با این حال، حدود ۴۸ ساعت اول بعد از ترک سیگار ریه‌ها خالی از منواکسیدکربن شده و باعث تنفس سبک‌تر فرد می‌شود. در واقع نیکوتین به خودی خود آسیبی به سلامت بدن نمی‌زند، اما باعث کم‌اشتهایی و تحریک سیستم عصبی بدن می‌شود.

در واقع این ذرات ریز خاکستر سیگار و منواکسید کربن است که باعث ایجاد بیماری‌های ریوی، انواع سرطان و مشکلات قلبی و عروقی می‌شود.

جالب است بدانید با خارج شدن ماده نیکوتین موجود در سیگار از بدن، طعم غذاها متفاوت خواهد شد؛ بنابراین بعد از ترک سیگار تمایل فرد به مصرف غذاها و طعم‌های متفاوت بیشتر می‌شود و البته در این مرحله خطر افزایش وزن بیش از حد نیز وجود دارد.

زمانی که سیگار را ترک می کنید میزان قند خونتان کاهش پیدا می کند. این افت قند جزئی می تواند باعث افزایش استرستان شده و احساس ناخوشایندی به شما بدهد. البته اگر بخواهید این افت قند خون را با اشتباه مصرف کیک ها و شیرینی جات جبران کنید میل به سیگار کشیدن دوباره را نیز زنده خواهید کرد. بنابراین لازم است که مواد غذایی خود را به خوبی و با دقت انتخاب کنید.

داشتن رژیم غذایی مناسب بر پایه غلات کامل به شما کمک می کند که با میل به سیگار کشیدن مقابله کنید. با مصرف غلات کامل شرایط روحی تان بهبود یافته و احساس سیری بیشتری می کنید. این کار افت قند خونتان را جبران می کند. بنابراین توصیه می کنیم برای موفق شدن در راه ترک سیگار غلاتی مانند جوی دوسر، گندم سیاه، نان چاودار، نان جو، برنج کامل، تخم کتان و غیره را در برنامه غذایی تان بگنجانید.